Projekty

BAKCYL stanowi przykład społecznie odpowiedzialnego współdziałania na rzecz podniesienia poziomu wiedzy finansowej młodego pokolenia Polaków. Opiera się na zaangażowaniu pracowników banków w roli trenerów wolontariuszy. Do projektu są zaproszone także firmy i instytucje spoza sektora bankowego. Zestaw interaktywnych lekcji z zakresu edukacji finansowej, wraz z pakietem materiałów dydaktycznych, dostosowany do potrzeb i oczekiwań uczniów szkół podstawowych. Lekcje są realizowane przez przygotowanych dydaktycznie pracowników banków – wolontariuszy.W naszej szkole dla klas VI-VII w roku 2017/2018. Koordynator: Marta Kaczmarczyk.

BEZPIECZNE WAKACJE

Celem ogólnopolskiej akcji Bezpieczne Wakacje 2017 jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa spędzania wolnego czasu przez dzieci,

młodzież i dorosłych. Zadania realizowane są na wszystkich poziomach nauczania.Prowadzone działania: pogadanki na temat szeroko pojętego bezpieczeństwa, utrwalanie zasady bezpiecznego zachowania na drodze, przechodzenia przez ulicę, rozpoznawania podstawowych znaków drogowych, nauka dostrzegania niebezpieczeństwa wynikającego z zabaw w nieodpowiednim miejscu, redagowanie i wdrażanie regulaminów na temat bezpieczeństwa zajęć, egzamin na kartę rowerową, propagowanie dobrych praktyk, zajęcia nauki pływania i jazdy figurowej, spotkania z przedstawicielami służb bezpieczeństwa: Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, ratownikami MOSIR, innowacja pedagogiczna „Na ratunek, czyli w służbie drugiemu człowiekowi”, udział w programach np. Bezpieczny Internet ,Bezpieczna Szkoła, Szkoła bez przemocy, Zdrowe Tychy, Bezpieczny Świetliczak, Klub Bezpiecznego Puchatka.Koordynator:Bożena Saczek. Certyfikat otrzymano.

ZDROWE TYCHY

Celem programu jest propagowanie zdrowego stylu życia wśród mieszkańców naszego miasta.
Zadaniem szkoły w ramach programu jest inicjowanie i prowadzenie różnorodnych działań prozdrowotnych wśród całej społeczności szkolnej, których efektem jest zdobycie trzech kolejnych sprawności: „Zdrowo jem”,  „Jestem aktywny”, „Jestem aktywny”. W każdym etapie szkoła realizuje trzy działania zaproponowane przez organizatorów oraz jedną własną propozycję.Nagrodą za udział i realizację zadań będzie przyznanie szkole certyfikatu „Zdrowa Szkoła – Zdrowe Tychy”Program „Zdrowe Tychy” honorowym patronatem objęła pani Daria Szczepańska – I Zastępca Prezydenta ds. Społecznych. Społeczność szkolna realizuje zadania programu w latach 2015/16/17.Koordynator: Bożena Baraniec, Jarosław Przyłucki.

ERASMUS+

Uczniowie oraz nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 18 w ciągu dwóch lat (2014/15/16) realizowali program unijny Erasmus +. Temat projektu: ‚Show and Tell. No More War!’ („Pokaż i powiedz. Nigdy więcej wojny!”) Założeniem  było zachęcenie uczniów z trzech szkół partnerskich (Polska-Belgia-Wlk.Brytania) do tworzenia świata, który w przyszłości byłby bezpieczny dla wszystkich bez wyjątku, gdzie różnorodność kulturowa byłaby atutem, a celem byłby pokój i współpraca. Uwagę uczestników projektu kierowano na wydarzenia historyczne, począwszy od roku 1914 jako początku I wojny światowej, będącej początkiem burzliwego okresu europejskiej historii po rok 1945.Koordynator:Dagmara Kajzar, Magdalena Biel.

pilotaz-programPILOTAŻOWE WDROŻENIE PROGRAMOWANIA W EDUKACJI FORMALNEJ W OPARCIU O INNOWACJE PEDAGOGICZNE W SZKOŁACH.

Celem pilotażu jest testowanie dostępnych rozwiązań wprowadzających nauczanie programowania do edukacji formalnej, w tym programów nauczania opartych na projekcie nowej podstawy programowej, rekomendowanie do powszechnego wdrożenia najskuteczniejszych metod i technik kształcenia i samokształcenia uczniów i nauczycieli oraz uruchomienie narzędzi wsparcia dla nauczycieli informatyki i edukacji wczesnoszkolnej ułatwiających samokształcenie, kształcenie wzajemne oraz inne formy doskonalenia zawodowego.W roku 2016/17 rozpoczęto  realizację dwóch  innowacji pedagogicznych;„Mali programiści” dla kl. 1, wdrażana jest na zajęciach komputerowych przez p. Ewę. Mateję, „ Liczę, czytam, programuję” dla kl. 4  przez p. Pawła Kubicę.

zdrowie-nietrudne„ZDROWE-NIETRUDNE”.

Celem programu jest propagowanie wśród dzieci zdrowego sposobu odżywiania oraz nauki o zdrowym odżywianiu, w szczególności poprzez wykreowanie wśród dzieci przeświadczenia, że zdrowe żywienie ma niezwykle pozytywny wpływ na zdrowie człowieka, zaś nauka o zdrowym żywieniu może stanowić atrakcyjną formę spędzania czasu. Szkoła bierze udział w roku szkolnym 2016/2017. Organizatorem Programu jest Kupiec Spółka z o.o. Koordynator : Agnieszka Krasuska.

sniadanieProgram ŚNIADANIE DAJE MOC .

Szkoła przystąpiła do programu w roku szkolnym 2016/2017. Najważniejsze cele programu:
1) Zwiększanie świadomości na temat  zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie dziecka, 
2) Przyczynianie się do obniżania poziomu niedożywienia dzieci w Polsce, poprzez edukację oraz promocję prawidłowego żywienia.  
Organizatorem programu „Śniadanie Daje Moc” jest Partnerstwo dla Zdrowia –  Danone, Lubella, Biedronka oraz Instytutu Matki i  Dziecka. Koordynator :Oktawia Noras. Certyfikat szkoła otrzymała w grudniu 2016.

wf„STOP zwolnieniom z WF-u”

To kampania prowadzona przez ministerstwo sportu. Jej głównym założeniem jest walka z plagą zwolnień z WF-u. Akcja jest skierowana do dzieci i młodzieży oraz do szkół. Jej celem jest nie tylko zachęcanie młodych ludzi do aktywności fizycznej, ale także stworzenie warunków, które pozwolą na powszechne uprawianie sportów przez najmłodszych. Siłą kampanii jest to, że od początku wspiera ją wielu polskich sportowców. M.in. Bartosz Kurek, Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk czy Marcin Gortat, Anna Lewandowska. W ramach akcji gwiazdy sportu wcielają się w rolę nauczyciela i prowadzą dla dzieci lekcje pokazowe. Szkoła czynnie bierze udział w kampanii od 2013 roku.

01wsWiarygodna Szkoła Podstawowa jest programem, który wyróżnia te szkoły podstawowe, które przede wszystkim spełniają wysokie standardy edukacyjne. Są to szkoły, które mogą pochwalić się ciekawą bazą dydaktyczną ale także w pełni zapewniają bezpieczeństwo swoim uczniom, tak ważne dla każdego rodzica. Celem Projektu jest pomóc rodzicom przy wyborze odpowiedniej placówki dydaktycznej dla swoich dzieci. Cały Projekt ma stać się drogowskazem polecającym te szkoły, które są godne zaufania i wyróżniają się na rynku edukacyjnym. Nasza placówka otrzymała certyfikat w grudniu 2015 roku.Koordynator:Bożena Saczek

kota_mam_1

„MAM KOTA NA PUNKCIE MLEKA”.

Program został zainicjowany przez Polska Izbę Mleka wraz z Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Celem akcji jest m.in. edukacja i poinformowanie grup docelowych (dzieci i młodzieży oraz matek, rodziców i nauczycieli) o właściwościach odżywczych mleka i produktów mleczarskich (jogurty, sery i mleko), zwiększenie wiedzy na temat racjonalnego odżywiania się oraz utrwalenie pozytywnego wizerunku mleka i produktów mleczarskich. W projekcie przewidziano szereg akcji, aktywności i wydarzeń. Wszystko po to, aby w prosty i zabawny sposób przekazać wiedzę, która zakrzewi w młodych ludziach nawyk picia mleka i spożywania produktów mlecznych. Program finansowany jest z trzech źródeł: Komisji Europejskiej, budżetu krajowego oraz Funduszu Promocji Mleka.Przystąpiliśmy do programu.grudzień 2014. Koordynator:Bożena Saczek

szkoła zdrowaSZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE

Porozumienie o współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej, Ministrem Zdrowia i Ministrem Sportu i Turystyki w sprawie promocji zdrowia i profilaktyki dzieci i młodzieży zapewnienia synergię działań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, które są realizowane przez strony porozumienia w szkołach i placówkach oraz w środowisku lokalnym, w tym podejmowanie działań na rzecz wdrażania programów promujących zdrowie oraz upowszechnianie idei sieci szkół promujących zdrowie i wynikających z niej działań na poziomie lokalnym. W roku szkolnym 2014/15 nasza szkoła przystąpiła do działań zmierzających do uzyskania certyfikatu. Koordynatorem: Małgorzata Duży.

moc

STAŃ PO ZIELONEJ STRONIE MOCY
Przystąpiliśmy do kolejnej akcji kształtującej świadomośc ekologicznego współistnienia. Firma Slam Poland sp. z o.o. jest pomysłodawcą jak i organizatorem akcji ekologicznej. Założeniem akcji jest prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych z zakresu selektywnej zbiórki odpadów oraz recyclingu, poprawy świadomości ekologicznej. Celem akcji jest zbiórka m.in.: płyt CD/DVD/BR, zużytych telefonów, baterii, ładowarek od telefonów, etui od płyt CD/DVD/BR, kabli, pilotów (od TV), pendrivy, dyski HDD, słuchawki, inne. Koordynatorem akcji jest Samorząd szkolny i Pani Gizela Sekuła. Więcej informacji: http://stanpozielonejstroniemocy.pl/marzec 2014

logo-trzymaj-forme „Trzymaj Formę!” program edukacyjny realizujemy w szkole od roku 2013/14. Program współorganizowany jest przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Stowarzyszenie „Polska Federacja Producentów Żywności” w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia. Celem głównym programu „Trzymaj Formę!” jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną     i wolny wybór jednostki. Coroczne hasła programu mają  na celu podkreślenie roli aktywności fizycznej, jako niezbędnego elementu zdrowego stylu życia.   Akcją kieruje Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Tychach. Więcej informacji na temat programu znajdą Państwo na stronie www.trzymajforme.pl

gra

GÓRA GROSZA – Jak co roku braliśmy udział w ogólnopolskiej akcji .Wiele nie mamy – ale wiemy, że są inni, którzy naszej pomocy potrzebują. Pokazując uczniom, że można i należy się dzielić, pokazujemy, jacy jesteśmy naprawdę. Dzięki tej akcji uczniowie uczyli się podstawowych zasad humanizmu i poznali, czym jest wolontariat. Uczyli się podstawowych zasad współżycia i otwartości na cudze nieszczęście. Szkoła zaś spełniła jeden z celów, jakie przed nią stoją, a mianowicie wpajanie właściwych postaw i zachowań oraz otwartość na drugiego człowieka i kształtowanie właściwych relacji uczeń-szkoła. Głównym organizatorem akcji jest Towarzystwo Nasz Dom, a w naszej szkole – samorząd uczniowski.grudzień 2013

ywienie

ŻYWIENIE NA WAGĘ ZDROWIA –program edukacyjny prowadzony przez Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Katowicach. Adresatami programu są osoby odpowiedzialne za żywienie dzieci w żłobkach, przedszkolach, szkołach, rodzice dzieci i same dzieci. Program ma na celu wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży poprzez właściwe odżywianie i propagowanie aktywności fizycznej, poprawę jakości żywienia dzieci i młodzieży w placówkach oświatowo-wychowawczych, podniesienie świadomości rodziców w kwestii odżywianie dzieci. Wprowadzenie programu edukacyjnego „Żywienie na wagę zdrowia” w szkole wpłynęło na poprawę sposobu żywienia w tych placówkach. Korzystne zmiany wprowadzono w składzie ilościowym jak i jakościowym realizowanych jadłospisów. Wprowadzono szerszy asortyment kasz, np. jaglana, gryczana, ryż brązowy, wyeliminowanie zasmażek i zastąpienie ich zmiksowanymi jarzynami jako składnik sosów. maj 2013.

szkolne smaki

SZKOLNE SMAKI – SZKOŁY DOBREGO ŻYWIENIA       Program prezentuje, jak powinien wyglądać nowoczesny system żywienia w szkole i jak wprowadzić taki system w swojej placówce, a także przekazanie kompleksowych rozwiązań, czyli wiedzy i narzędzi umożliwiających sprawne i kompetentne wdrożenie systemu w szkołach. Do celów pośrednich należy m.in.: przeciwdziałanie nadwadze i otyłości wśród dzieci i młodzieży, zaszczepienie zdrowych nawyków żywieniowych w tej grupie wiekowej, a dzięki temu poprawa stanu zdrowia młodego pokolenia i w perspektywie – całego społeczeństwa. Jako alternatywa dla zup tradycyjnych wprowadzono do jadłospisu kremy jarzynowe, np. z soczewicy, dyni, brokułów. Pieczywo wieloziarniste wykorzystuje się do dań mięsnych z sosami warzywnymi. kwiecień 2013.

iskierka

FUNDACJA ISKIERKA to Organizacja Pożytku Publicznego działająca na rzecz dzieci z chorobą nowotworową z trzech śląskich ośrodków: Kliniki Pediatrii, Hematologii i Onkologii Dziecięcej w Zabrzu, Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach oraz Centrum Pediatrii i Onkologii im. dr E. Hankego w Chorzowie. Od października organizuje się na terenie szkół tyskich akcję dla fundacji „Iskierka”, która polega na zbieraniu materiałów do prowadzenia zajęć plastycznych, prowadzonych przez wolontariuszy. Również w naszej szkole ta akcja została ogłoszona. Koordynatorem akcji corocznie jest Pani Dorota Sowińska.

tenis10

Program : TENIS 10 PLAY AND STAY

Opracowany przez Międzynarodową Federację Tenisową ITF program nauki gry w tenisa dla dzieci do lat 10 . Tychy są pierwszym miastem w Polsce , w którym program Tenis 10 Play and Stay jest realizowany w szkołach . Między innymi w naszej. Ideą programu jest przyciągnięcie do tenisa możliwie jak największej liczby dzieci oraz ułatwienie im szybkiego i przyjemnego opanowania podstawowych umiejętności gry. Wszystko to poprzez nowoczesną metodykę zajęć oraz dostosowany do wieku sprzęt – rakiety , piłki , korty .Dotacja została przeznaczona na zakup specjalistycznego sprzętu do mini tenisa – mini siatki , linie, znaczniki , 20 rakiet i ponad 70 piłek . Instruktor : mgr Jacek Zacharko. Zajęcia prowadzone przy współpracy z Tenis Team Tychy od roku szkolnego 2011/12

ekologo

„MOJE MIASTO BEZ ELEKTROŚMIECI” to autorski pomysł Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego SA na realną pomoc dla samorządów we wdrażaniu zapisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wynikających z nowelizacji Ustawy o Utrzymaniu Porządku i Czystości w Gminach. Program adresowany jest do gmin, ale beneficjentami są szkoły oraz społeczności lokalne. Jego celem jest wsparcie samorządu w tworzeniu efektywnego i funkcjonalnego systemu zbierania elektrośmieci oraz kształtowanie postaw ekologicznych wśród mieszkańców. Szkoły przystąpiwszy do programu, korzystają z Funduszu Oświatowego, który przeznaczony jest na zakup nowoczesnego wyposażenia i pomocy dydaktycznych. Założeniem Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Moje miasto bez elektrośmieci’ jest edukacja dzieci w klasach III szkół podstawowych. Od kilku lat nasza szkoła bierze udział w tym projekcie.

6latek

6 – LATEK W SZKOLE.

Nasza szkoła ma piękne tradycje dydaktyczne i wychowawcze. Dziecko czuje się w niej bezpiecznie i dobrze , bo od pierwszych chwil otoczone jest troskliwą opieką. Od września 2011 roku zapraszamy do nas każdego 6-latka.Program Radosna Szkoła zapewnia możliwość organizacji zabaw ruchowych w miejscach do tego specjalnie przeznaczonych, gdzie dzieci mogą rozwijać koordynację wzrokowo-ruchową. Na pierwszaków czekają odremontowane sale lekcyjne wyposażone w nowe meble, kąciki zabaw edukacyjnych i miejsca do wypoczynku. Swoje zainteresowania uczniowie mogą rozwijać podczas zajęciach pozalekcyjnych (basen, lodowisko), zajęciach programów unijnych. Opiekę zapewnia niezwykle dynamicznie działająca świetlica i biblioteka. Dbając o zdrowe odżywianie uczniowie korzystają z programu „Owoce w szkole” i „Szklanka mleka”. Kuchnia gotuje smaczne dania. Polecamy naszą szkołę, bo jesteśmy pewni, ze w niej 6-letnie pierwszaki odnajdą drugi dom. Przyjdź, zobacz, zadecyduj.

Poradnia psychologiczno-Pedagogiczna w Tychach zaprasza rodziców dzieci do skorzystania z indywidualnych porad i konsultacji

pajacyk_on

PAJACYK

Szkoła brała udział w pomocy dofinansowania dożywiania dla dzieci Polskiej Akcji Humanitarnej w roku szkolnym 2011/2012. Z pomocy skorzystał 33 uczniów. Koordynator:Bożena Saczek, Agata Łazarczyk.

RADOSNA SZKOŁA

W ramach Rządowego programu korzystaliśmy w roku 2010 ze wsparcia finansowego na zakup pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw. Wartość zamówienia ustalono na kwotę 12 000 000 zł ( dwunasty tysięcy złotych ) . Jak zmieniła się szkoła ?

Salka do gimnastyki korekcyjnej zmieniła swą funkcję na miejsce zabaw w szkole. Pomieszczenie zostało odremontowane, pomalowane w kwiaty i przyjazne dla oka kolory. Ustawienie pojemników do przechowywania sprzętu gwarantuje bezpieczeństwo zabaw i zabezpieczenie pomocy. Sala przeznaczona jest głównie do zabaw psychoruchowych i zakupiono potrzebne do niej wyposażenie. Wyposażono salę w piłki, miękkie materace do ćwiczeń i odpoczynku, trampolinę do rozwijania sprawności fizycznej, miękkie moduły do zabawy. Sala świetlicy szkolnej jest salą najczęściej wykorzystywaną do zabaw dla dzieci, ich wypoczynku oraz zajęć artystycznych. Została wyposażona w duże miękkie klocki, zabawki dydaktyczne oraz pomoce edukacyjne .Część z pomocy udostępniana będzie dzieciom pod nadzorem nauczyciela ze względu na bezpieczeństwo dzieci oraz na planową, kontrolowaną zabawę i naukę Dzieci uczestniczące w zajęciach opiekuńczych w świetlicy mogą teraz korzystać z toru przeszkód, elementów i zestawów umożliwiających pokonywanie wysokości a zarazem usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową. Znajdują się tu zestawy do rozwoju zdolności motorycznych, stymulacji dotykowej, podesty równoważne. Sala biblioteki została nieznacznie przemeblowana i wygospodarowano w niej zostanie miejsce do relaksu i wypoczynku dla dzieci z klas młodszych. Książki dla nich umieszczone są na niskich regałach, miękkie siedziska zapewniają dzieciom komfort, swobodę i odpowiednie do wieku warunki, by mogły skorzystać z lektury i zachęcić do ponownego odwiedzenia biblioteki. Gabinet pedagoga szkolnego został wzbogacony o pomoce dydaktyczne do kształtowania u dziecka umiejętności w zakresie spostrzegawczości, precyzji ruchu, koordynacji wzrokowo-ruchowe. Miękkie siedziska tworzą korzystną atmosferę nie tylko do wypoczynku i spędzania czasu dla dzieci, ale także do pogłębienia relacji personalnych by pomóc dzieciom w ich problemach. Kąciki zabaw z możliwością zabezpieczenia sprzętu tworzone są również na korytarzach obok klas I-III. Do nich wykorzystywane są materace i miękkie klocki do zabaw ruchowych . Sprzęt do kształtowania umiejętności motorycznych przechowywany jest w wyznaczonych klasach, w czasie przerw udostępniany jest dzieciom na korytarzach pod nadzorem nauczycieli dyżurujących. Sprzyja to integracji środowiska uczniowskiego, rozładowuje emocje, pozwala wykorzystać czas na zabawę i ćwiczenia. Materace do zabaw ruchowych i zestawy dużych figur geometrycznych będą wymieniane między salami, aby umożliwić jak najlepsze i celowe wykorzystanie sprzętu. Inne pomoce dydaktyczne umieszczone zostały w wyznaczonych klasach i wykorzystywane są zgodnie z ich przeznaczeniem i potrzebami grup dzieci. Ze środków własnych zostały zakupione kolorowe dywany z przeznaczeniem wydzielenia powierzchni do zabaw, ćwiczeń i relaksu. Nad powierzonym mieniem odpowiedzialność przejmują wyznaczeni nauczyciele aby sprzęt nie ulegał zniszczeniu i był wykorzystany zgodnie z przeznaczeniem. Wszystkie miejsca wyposażone w ramach programu Radosna Szkoła zostały oznakowane zgodnie z obowiązującymi założeniami.

owoce-i-warzywa

OWOCE W SZKOLE

Program „Owoce w szkole” skierowany jest do uczniów klas I – III szkół podstawowych. Celem programu „Owoce w szkole” jest długoterminowa zmiana nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie, na etapie na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania edukacyjne realizowane w szkołach podstawowych.

Nasza szkoła bierze udział w programie od początku jego realizacji. Owoce, warzywa i soki dostarczane sa przez firmę ANDERSEN dwa razy w tygodniu. Każdy chętny uczeń może z akcji skorzystać. Jedynym warunkiem jest dostarczenie zgody rodziców na udział w programie na każdy semestr w roku szkolnym. Zachęcamy każdego do zmiany nawyków żywieniowych

szklanka_mleka
MLEKO DLA SZKÓŁ

Ideą Programu „Mleko dla Szkół” jest, aby co dzień każdy uczeń miał szanse na kartonik świeżego pożywnego mleka w swojej szkole. Stało się to realne dzięki temu, że od września 2004 roku mleko spożywane w placówkach oświatowych dotowane jest przez Unię Europejską, a odpłatność za takie mleko stanowi tylko pokrycie minimalnych kosztów. Każde dziecko objęte Programem „Mleko dla Szkół” ma możliwość codziennego wypicia w szkole 0,25 l mleka świeżego (pasteryzowanego) o najwyższej jakości. Dostarczane jest ono w higienicznie zamkniętych kartonikach, jednorazowego użytku. Mleko jest pite przez dzieci w grupie, na „dużych” przerwach często razem z nauczycielem.Celem tej akcji jest dbałość o zdrowie dzieci i młodzieży szkolnej oraz edukacja z zakresu żywienia. Mleko w szkole w ciągu dnia zapewnia dzieciom i młodzieży szkolnej zdrowie, ułatwia naukę, dodaje energii.

{"slides_column":"6","slides_scroll":"3","dots":"true","arrows":"true","autoplay":"true","autoplay_interval":"2000","loop":"true","rtl":"false","speed":"1000","center_mode":"false"}